Rally

I MBS har vi ikke almindelig lydighedstræning (heller ikke hvalpetræning), men kun Rally-lydighed.

Rally er lydighed på en bane med skilte, der beskriver den øvelse, som man skal udføre. Der kan være op til 20 øvelser på en bane for de øvede hunde. Man får point for øvelsernes udførelse. Til hver ny træningsgang/konkurrence anvendes en ny bane. Deltagerne får først kendskab til banen umiddelbart inden træningen/konkurrencen. Banen bliver sat op af træneren (til konkurrencerer af dommeren).

Man må kommunikere med sin hund undervejs, alt det man vil: tale med den, opmuntre gennem sit kropssprog etc. Dog må man ikke røre ved hunden eller give den godbidder under konkurrencen (gerne til træning) og naturligvis heller ikke skælde den ud eller straffe den.
Konkurrencerne afvikles i fire sværhedsgrader: Begynder, Øvede, Ekspert og Champion. I begynderklassen er hunden i snor under konkurrencen. For at bestå en klasse skal man opnå mindst 70 point ud af de 100, som er det mulige maximum. Alle starter med at have 100 point, hvorefter, der foretages fradrag for evt. fejl. Hvis to ekvipager (hund/fører) står lige, er det tiden, som tæller.

Tro ikke at det er det rene barnemad. Det kræver dyb koncentration for såvel fører som hund og det er en dejlig træt hund, du får med hjem fra træning.

For at træne Rally skal hunden have en vis lydighed, bl.a. kunne gå rimelig pænt i snor ved siden af føreren.

Ønsker man at konkurrere i rally, skal hunden have en speciel resultatbog. Bogen købes hos DKK – se under Links.